Odată cu avansarea tehnologiei şi a internetului din ultimii ani, au apărut din ce în ce mai multe reţele sociale online. Oamenii din întreaga lumea petrec din ce în ce mai mult timp în acest spaţiu online, în special pe site-uri precum Facebook, YouTube, Twitter.
Cea mai mare reţea socială existentă în momentul de faţă este Facebook. Acest site care permite utilizatorilor să socializeze cu prietenii apropiaţi, cu familia, cunoştinţe sau chiar persoane necunoscute din celălalt capăt al lumii. La prima vedere pare un lucru minunat acest Facebook: ne face să ne simţim mai aproape de ceilalţi, ne ajută să socializăm, putem să ţinem legătura cu cei dragi, atât prin poze, chat, cât şi video. Totuşi, Facebook nu este un site chiar atât de inofensiv pe cât pare. Atât Facebook, cât şi multe alte site-uri din mediul online, își încurajează utilizatorii să socializeze şi să împărtăşească cât mai multe informaţii privitoare la persoana lor, cu ceilalţi utilizatori.
Cea mai mare reţea socială existentă în momentul de faţă este Facebook. Acest site care permite utilizatorilor să socializeze cu prietenii apropiaţi, cu familia, cunoştinţe sau chiar persoane necunoscute din celălalt capăt al lumii. La prima vedere pare un lucru minunat acest Facebook: ne face să ne simţim mai aproape de ceilalţi, ne ajută să socializăm, putem să ţinem legătura cu cei dragi, atât prin poze, chat, cât şi video. Totuşi, Facebook nu este un site chiar atât de inofensiv pe cât pare. Atât Facebook, cât şi multe alte site-uri din mediul online, își încurajează utilizatorii să socializeze şi să împărtăşească cât mai multe informaţii privitoare la persoana lor, cu ceilalţi utilizatori.
Există o tendinţă în lumea întreagă: să considerăm “noile generaţii” de tineri că sunt cei care-şi petrec cel mai mult timp în faţa calculatorului personal, inclusiv pe Facebook. Acelaşi lucru se spune şi cu privire la afişarea voluntară a unor date confidenţiale în zona online, că adolescenţii sunt cei care au această dorinţă de a socializa fără să se gândească şi la posibilele riscuri.
Emily Christofides, Amy Muise şi Serge Desmarais au făcut un studiu atât pe adolescenţi, cât şi pe adulţi pentru a demonstra ştiinţific aceste presupuneri.. Cercetătorii au făcut un studiu de caz pe 288 de adolescenţi (cu vârste cuprinse între 9-18 ani) şi 285 de adulţi (cu vârste cuprinse între 19-71 ani). Aceştia au găsit şi analizat diferenţele şi asemănările dintre aceste două mari categorii cu privire la folosirea internetului, în special Facebook, pentru a socializa şi oferi benevol informaţii personale şi în ce măsură folosesc aceştia setările de securitate a datelor personale. În urma cercetărilor , a reieşit faptul că adulţii petrec mai mult timp pe Facebook decât adolescenţii, însă în ceea ce priveşte împărtăşirea datelor personale, adolescenţii sunt cei care nu se gândesc la posibilele riscuri şi nu folosesc setările de securitate ale datelor persoanale ca utilizatori.
În ciuda diferenţelor între adulţi şi adolescenţi, cercetătorii au descoperit să sunt mult mai multe asemănări decât deosebiri între aceste două grupuri de oameni cu privire la acest subiect. Aceştia nu sunt pe deplin conştienţi la ce riscuri se expun în momentul în care acceptă să-şi afişeze datele personale pe internet, fiind disponobile oricui
Aceiași cercetători demonstrează, pe un eşantion de 256 de adolescenţi, faptul că în urma unei experienţe negative şi deloc plăcute trăite de un utilizator pe Facebook, aceştia îşi revizuie comportamentul pe internet. Devin mult mai atenţi cu ce date expun online, se interesează mai mult cu privire la setările şi măsurile de securitate pe care le pot aplica, protejându-se astfel de potenţialii răufăcători.
Experienţele negative prin care pot trece utilizatorii acestor reţele online, au fost categorisite astfel: Hărţuire/Răutate (Bullying/Meanness) ; Contactări nedorite (Unwanted contact), Afişări/Expuneri nedorite/neintenţionate (Exposure/unintentional disclosure) şi Interpretări greşite (Misunderstandings). Iată câteva exemple de experienţe:
- “ Odată am fost umilită de un coleg de la şcoală. El a creat un grup pe Facebook numit “Votaţi ca Jenna Simpson să moară” unde oamenii trebuiau să spună dacă vor sau nu să mă sinucid. Bineînţeles că oamenii au fost alături de mine şi s-au supărat foarte tare pe el. Eu cu acest băiat eram prieteni buni odată, însă deodată a început să mă urască şi să facă lucruri urâte pe Facebook la adresa mea. După această întâmplare şi-a cerut scuze, dar acum tot nu suntem prieteni pentru că nu vreau eu să fim.” (fată, 13 ani).
- “Odată a postat cineva o poză cu mine făcând ceva ce nu aş fi vrut ca cineva să mă vadă.”(fată, 16 ani).
- “Odată am postat o poză cu mine de care îmi era ruşine, din greşeală, în timp ce încărcăm mai multe poze pe site. Am observat mai târziu când oamenii deja o văzuse. Aşa că şi-au bătut joc de mine vreo două luni” (băiat, 14 ani).
Cercetătorii susţin că în cazul adolescenţilor care au trecut printr-o experienţă negativă din cele enumerate mai sus, îşi revizuie comportamentul pe o durată de cel putin 2 ani, în ceea ce priveşte navigatul pe internet şi sunt mult mai atenţi la ce date personale afişează pe Facebook, devin mai selectivi în cazul adăugării unui nou “prieten” în lista lor.
În concluzie, educarea copiilor care încep să utilizeze calculatorul şi internetul trebuie făcută cu atenţie sporită. Aceştia trebuie să fie conştienţi pe deplin de riscurile la care se expun utilizând reţelele sociale sau alte site-uri fără ca să-şi securizeze datele personale. Adolescenţii cresc şi se dezvoltă într-un mediu în care vor să se afirme, să socializeze şi să aibă cât mai mulţi prieteni. Din aceste motive, pe toată această perioadă ei trebuie să fie supravegheaţi.
Bibliografie:
I. Emily Christofides, Amy Muise, Serge Desmarais. Hey Mom, What’s on Your Facebook? Comparing Facebook Disclosure and Privacy in Adolescents and Adults.Social Psychological and Personality Science 2012, 3(1) 48-54.
II. Emily Christofides, Amy Muise, Serge Desmarais, Risky Disclosures on Facebook : The Effect of Having a Bad Experience on Online Behavior. Journal of Adolescent Research 2012 27: 714.
III. Caitlin McLaughlin , Jessica Vitak. Norm evolution and violation on Facebook.Journal of New Media Society 2012 14: 299.